1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
3 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 10

Werkgever de rechthebbende van een twitter account?

Twitter is een voor velen bekende internetdienst. Met een maximum van 140 tekens kan er van alles aan berichtgeving de digitale wereld in worden gezonden. Berichtgeving die veelal kort en bondig is. Dit kan ook niet anders, het moet immers in (slechts) 140 tekens. Te weinig om een genuanceerde boodschap over te brengen, te overtuigen of begrip te kweken. Het zal dan ook niet verbazen dat twitter in binnen- en buitenland tot de nodige juridische perikelen heeft geleid. Zo zijn er in Frankrijk...

Het social media protocol - Tip 6: handhaving

Zorg voor een consequente handhaving van uw social media protocol. Spreek uw werknemers aan op overtredingen en houd u als werkgever ook aan de overeengekomen spelregels. Waak voor willekeur bij het treffen van arbeidsrechtelijke maatregelen tegen werknemers die het social media protocol overtreden. Een social media protocol dat slechts op papier bestaat, heeft in een eventuele gerechtelijke procedure weinig waarde.

Het social media protocol - Tip 5: kennisneming

Zorg dat uw werknemers daadwerkelijk kennis nemen van uw social media protocol en leg dit goed vast. Plaatsing van uw social media protocol op uw intranet of een geruisloze toevoeging aan het personeelshandboek is onvoldoende. Geef ruchtbaarheid aan datgene waar u in uw social media beleid voor staat en breng uw social media protocol op een regelmatige basis onder de aandacht van uw werknemers, bijvoorbeeld tijdens trainingen en vergaderingen.

Het social media protocol - Tip 4: juistheid informatie

Benadruk in uw social media protocol het belang van juiste informatie. Onjuiste informatie kan op social media snel een eigen leven gaan leiden en de praktijk leert dat iets wat eenmaal de (digitale)wereld in is geholpen er maar moeilijk weer uitgaat. Internet vergeet nooit iets. Over juridische geschillen waar de werkgever bij betrokken is, dient de werknemer zich overigens helemaal niet uit te laten. Benoem dit en eventuele overige ‘verboden gebieden’ in uw social media protocol.

Het social media protocol - Tip 3: kansen

Schenk in uw social media protocol niet alleen aandacht aan de risico’s van social media gebruik door werknemers, maar ook aan de kansen van social media gebruik. Uw werknemers kunnen bijvoorbeeld prima als ogen en oren voor uw organisatie functioneren. Roep uw werknemers in uw social media protocol dan ook op om te melden wat er zich rondom uw bedrijf op social media afspeelt. Een afgewogen social media protocol waarin niet alleen aandacht wordt besteed aan de risico’s van het gebruik van so...

Het social media protocol - Tip 2: bevoegdheid

In de regel is slechts een beperkt aantal werknemers bevoegd om officieel namens hun werkgever naar buiten te treden. De communicatie met de ‘oude media’ (krant, radio, televisie) kan zo door de werkgever doorgaans wel in goede banen worden geleid. In grotere organisaties is daarbij een belangrijke rol weggelegd voor de juridische en/of communicatie afdeling. In het geval van social media is dat veel lastiger. Adviseer uw werknemers in uw social media protocol in ieder geval zich op social me...

Het social media protocol - Tip 1: transparantie

Wees transparant in uw social media gebruik en verlang dat ook van uw werknemers. Er is daarbij een belangrijk verschil tussen bijdragen van werknemers namens de werkgever en bijdragen van werknemers over de werkgever. Uitlatingen die zuiver in de privésfeer worden gedaan vallen onder het grondrecht van vrijheid van meningsuiting. Voor berichten met een zakelijk karakter heeft de werkgever echter een instructierecht (artikel 7:660 BW). Werk en privé lopen bij het gebruik van social media noga...

Het social media protocol - inleiding

Het delen van informatie via social media over werkgerelateerde zaken brengt voor werkgevers kansen, maar ook bedreigingen met zich mee. In de ideale wereld stellen werknemers zich op als ambassadeur van hun organisatie, ook als ze actief zijn op social media. De praktijk leert echter dat werknemers er niet altijd even goed in slagen de rol van ambassadeur te vervullen. Een social media protocol kan dan dienen als (juridisch) kader ter bescherming van zowel de werkgever als de werknemer.Ik de...

Social media, een overzicht

Ook in 2012 hebben Nederlanders weer massaal gebruik gemaakt van social media, zo blijkt uit een overzicht op de website marketingfacts. Specifieke wet- en of regelgeving over het gebruik van sociale media in arbeidsrechtelijk perspectief is er echter (nog) niet. In dit artikel wordt uiteengezet of dit wel wenselijk of nodig is.Social mediaDe ‘artikel 29 Werkgroep’, een onafhankelijk advies- en overlegorgaan van Europese privacytoezichthouders, definieert sociale media als volgt:‘SNS can broa...