CBb bevestigt dat alleen de verkrijger een overname moet melden bij de NMa

28 februari 2012
Iedere voorgenomen fusie, overname of oprichting van een volwaardige joint-venture moet voorafgaande aan de totstandkoming worden gemeld bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit, indien de omzet van de betrokken partijen bepaalde waarden overschrijdt (artikel 34 van de Mededingingswet). Wanneer de meldingsplicht wordt geschonden, is de NMa bevoegd om een boete op te leggen aan de overtreder. De vraag is echter op welke partij deze verplichting rust en (dus) aan wie de NMa een boete kan opleg...
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel
Iedere voorgenomen fusie, overname of oprichting van een volwaardige joint-venture moet voorafgaande aan de totstandkoming worden gemeld bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit, indien de omzet van de betrokken partijen bepaalde waarden overschrijdt (artikel 34 van de Mededingingswet). Wanneer de meldingsplicht wordt geschonden, is de NMa bevoegd om een boete op te leggen aan de overtreder. De vraag is echter op welke partij deze verplichting rust en (dus) aan wie de NMa een boete kan opleggen voor een overtreding.

De procedure
Indien sprake is van een fusie of de oprichting van een volwaardige joint-venture, is duidelijk dat de meldingsverplichting op alle partijen rust. De NMa heeft zich op het standpunt gesteld dat ook bij een overname zowel de verkrijger als de vervreemder van uitsluitende zeggenschap verplicht is om de voorgenomen transactie te melden, waardoor zij zowel verkrijgers als vervreemders van zeggenschap heeft beboet voor een schending van de meldingsplicht.

Eerder sneuvelde dit besluit van de NMa bij de rechtbank Rotterdam die oordeelde dat uitsluitend de verkrijger verplicht is om de transactie bij de NMa te melden. De NMa kon zich niet vinden in dit oordeel en heeft de rechtsvraag voorgelegd aan het hoogste nationale (bestuursrechtelijke) rechtscollege, het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Het CBb bevestigt echter de uitspraak van de rechtbank Rotterdam. Uit de wetsgeschiedenis blijkt niet dat de wetgever beoogd heeft om aan de vervreemder een meldingsverplichting op te leggen. Daarbij komt dat in het Europese stelsel (waarop de nationale meldingsverplichting is gebaseerd) evenmin een meldingsverplichting rust op de vervreemder.

Conclusie
Het oordeel van het CBb brengt mee dat (rechts)personen die (een gedeelte van) hun onderneming verkopen en daarbij de zeggenschap overdragen zich niet langer zorgen hoeven te maken over de vraag of de overname tijdig aan de NMa wordt gemeld. Vast staat dat de meldingsverplichting uitsluitend rust op de verkrijger van (uitsluitende) zeggenschap. Toch is het ook voor de verkopende partij niet verkeerd aandacht aan de melding te besteden. Als de overname tot stand wordt gebracht zonder melding, is deze overname mogelijk op grond van artikel 3:40 BW nietig.

Gerelateerd

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
Defensie en veiligheid - beveiligingscamera

Defensie & Veiligheid: investeren, innoveren en beschermen

Door toenemende geopolitieke spanningen hebben de NAVO landen recentelijk ingestemd met een nieuwe NAVO norm van 5% van het BBP. De Nederlandse defensie- en...

Belangrijkste jurisprudentie aanbestedingsrecht Q2 2025

In het tweede kwartaal van 2025 zijn diverse uitspraken gedaan die relevant zijn voor aanbestedende diensten. Dit artikel analyseert de belangrijkste...
aanbesteding van medische hulpmiddelen

Vanaf 30 juni 2025 geldt een IIO-maatregel tegen China: wat betekent dit voor aanbesteding van medische hulpmiddelen?

Op 30 juni 2025 treedt de eerste IIO-maatregel in werking. Op basis van deze maatregel moeten aanbestedende diensten die medische hulpmiddelen inkopen in...
No posts found