Hogere boetemaxima voor karteldeelnemers stap dichterbij

11 december 2015
Op 26 november jl. heeft de Tweede Kamer ingestemd met een wetsvoorstel tot verhoging van de boetemaxima voor overtredingen van onder andere de Mededingingswet. Doel van het wetsvoorstel is het vergroten van de preventieve afschrikwekkende werking van het markttoezicht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hoewel het wetsvoorstel verhogingen van boetes voor diverse overtredingen van de Mededingingswet bevat, springen de verhogingen van de boetes voor inbreuken op het kartelverbod h...
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel
Op 26 november jl. heeft de Tweede Kamer ingestemd met een wetsvoorstel tot verhoging van de boetemaxima voor overtredingen van onder andere de Mededingingswet. Doel van het wetsvoorstel is het vergroten van de preventieve afschrikwekkende werking van het markttoezicht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hoewel het wetsvoorstel verhogingen van boetes voor diverse overtredingen van de Mededingingswet bevat, springen de verhogingen van de boetes voor inbreuken op het kartelverbod het meest in het oog.

Verhoging boetes kartelverbod

Handhaving van het kartelverbod heeft prioriteit bij het kabinet. In het regeerakkoord werd al een taakstelling opgenomen voor de ACM om voor EUR 125 miljoen boetes op te leggen. Hoewel die taakstelling na hevige kritiek al snel weer werd ingetrokken, heeft dat geen verandering gebracht in de doelstelling van de minister om kartels zwaarder te (laten) bestraffen. Minister Kamp van Economische Zaken heeft de Tweede Kamer al op 11 februari 2014 gewezen op zijn voornemen om hogere boetes mogelijk te maken.

Momenteel kunnen overtredingen van het kartelverbod worden bestraft met een boete van EUR 450.000,-- of 10% van de jaaromzet (als dat meer is). Het wetsvoorstel voorziet in een boete van EUR 900.000,-- of 10% van de jaaromzet. Anders dan op grond van de bestaande wettelijke regeling wordt de maximumboete voor kartelovertredingen op grond van het wetsvoorstel bovendien afhankelijk van de duur van het kartel gemaakt. Hoe langer de duur van de overtreding des te hoger het boetemaximum. Daardoor kan de boete worden vermenigvuldigd met het aantal jaren dat de overtreding heeft voortgeduurd, tot maximaal vier keer de boete voor één jaar. In het ergste geval kan een kartelovertreder dus worden geconfronteerd met een boete van 40% van zijn jaaromzet en in geval van recidive zelfs 80%. Ook het risico voor natuurlijke personen neemt toe als de wetswijziging wordt ingevoerd. Momenteel bedraagt de maximumboete voor natuurlijke personen die opdracht of feitelijk leiding hebben gegeven aan een kartel EUR 450.000,--. Na invoering van het wetsvoorstel kan de boete (voor recidivisten) oplopen tot 1,8 miljoen..

Commentaar

De wetswijziging is door de Tweede Kamer aangenomen ondanks een kritisch advies van De Afdeling advisering van de Raad van State. De handhaving van Europese kartelovertredingen en (dus) de hoogte van de boetes (nog) zijn nog niet geharmoniseerd en kunnen dus per land verschillen. Desondanks acht de Raad van State het onwenselijk dat de voorgestelde boetemaxima substantieel afwijken van de Europese boetemaxima en de boetemaxima in andere lidstaten van de EU. Daardoor staat het wetsvoorstel volgens de Raad van State op gespannen voet met het eerder uitgesproken streven naar Europese afstemming.

Ook als het wetsvoorstel door de Eerste Kamer komt blijft het overigens afwachten hoe de verhoogde boetemaxima in de praktijk (door de ACM) zullen worden toegepast. De ACM legt namelijk zelfs bij de bestaande lagere boetemaxima van EUR 450.000,-- of 10% van de jaaromzet zelden het wettelijke boetemaximum op.

Gerelateerd

aanbesteding van medische hulpmiddelen

Vanaf 30 juni 2025 geldt een IIO-maatregel tegen China: wat betekent dit voor aanbesteding van medische hulpmiddelen?

Op 30 juni 2025 treedt de eerste IIO-maatregel in werking. Op basis van deze maatregel moeten aanbestedende diensten die medische hulpmiddelen inkopen in...
Aanbestedingsrecht

Herstel inschrijving ondanks uitsluitingssanctie in aanbestedingsstukken

Een recent vonnis van de Haagse voorzieningenrechter zal warm ontvangen worden door diegenen die zich verzetten tegen de soms harde uitkomsten waartoe de...

Actualiteiten Staatssteun 2025

In het voorjaar van 2025 kwamen in het webinar Actualiteiten Staatsteun opnieuw scherpe juridische thema’s aan bod. Van vastgoedtransacties tot subsidiegrenzen...

Belangrijkste jurisprudentie aanbestedingsrecht Q1 2025: lessen voor aanbestedende diensten

In het eerste kwartaal van 2025 zijn diverse uitspraken gedaan die relevant zijn voor aanbestedende diensten. Dit artikel analyseert de belangrijkste...
Woningbouw huizen

Didam I-arrest niet van toepassing bij grondverkoop door gemeentelijke beleggingsinstelling aan gemeente

Kan de verkoop van onroerend zaken van een (door de gemeente opgerichte) fiscale beleggingsinstelling aan de gemeente door eisers tegen worden gehouden met een...
Dashboard auto

Platforms van dominante ondernemingen en verplichte interoperabiliteit: Belangrijk arrest van het HvJ EU over Android Auto

Op 25 februari 2025 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (‘HvJEU’) in een belangrijk arrestprejudiciële vragen beantwoordover de zaak tussen...
No posts found