Moedermaatschappijen aansprakelijk voor overtredingen dochters

2 december 2009
Lagere (Europese) rechters hadden het al eerder aangegeven, maar op 10 september jl. heeft ook de hoogste gerechtelijke instantie (Hof van Justitie EG) bepaald dat moedermaatschappijen aansprakelijk kunnen worden gesteld voor overtredingen van de mededingingsregels door hun dochters (HvJ 10 september 2009, Zaak C-97/08).Het Hof van Justitie oordeelde dat een moedermaatschappij beboet mocht worden voor verboden kartelafspraken die haar dochtervennootschappen hadden gemaakt. Toerekening van de...
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel
Lagere (Europese) rechters hadden het al eerder aangegeven, maar op 10 september jl. heeft ook de hoogste gerechtelijke instantie (Hof van Justitie EG) bepaald dat moedermaatschappijen aansprakelijk kunnen worden gesteld voor overtredingen van de mededingingsregels door hun dochters (HvJ 10 september 2009, Zaak C-97/08).

Het Hof van Justitie oordeelde dat een moedermaatschappij beboet mocht worden voor verboden kartelafspraken die haar dochtervennootschappen hadden gemaakt. Toerekening van de boete aan de moeder is volgens het Hof mogelijk indien de moedermaatschappij een beslissende invloed kan uitoefenen op de gedragingen van de dochter. In dat geval maken de moeder en de dochter immers deel uit van dezelfde economische eenheid, aldus het Hof van Justitie. Wanneer een moedermaatschappij 100 % van het kapitaal van haar dochteronderneming in handen heeft, bestaat het vermoeden dat de moedermaatschappij beslissende invloed uitoefent op het gedrag van haar dochteronderneming.

Het vermoeden kan worden weerlegd, wanneer uit de organisatorische, economische en juridische banden tussen de dochteronderneming en de moeder blijkt dat zij geen economische eenheid vormen. In veel gevallen zal deze bewijslast voor moedermaatschappijen te hoog blijken.

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found