1. Home
  2. Kennis
  3. Publicaties
  4. Culturele ondersteuning in de regio

Culturele ondersteuning in de regio

Sinds jaar en dag is Dirkzwager sponsor van grote en kleinere culturele instanties in de regio. Alhoewel het woord ‘sponsoring’ niet helemaal de lading dekt. Het gaat niet enkel om financiële steun, maar om ‘intellectuele sponsoring’. Een relatie waar beide partijen baat bij hebben: die wederkerigheid is de basis voor alle ondersteuning van Dirkzwager aan zijn cultuurpartners.
Leestijd 
Verschenen in: Samenspraak Magazine
Auteur publicatie Dirkzwager
Gepubliceerd 29 juli 2021
Laatst gewijzigd 29 juli 2021
 

Bijna dagelijks ontvangt Dirkzwager uit allerlei hoeken verzoeken om sponsoring. Om dit enigszins te stroomlijnen en om versnippering van budget en focus te beperken, koos het kantoor voor de ondersteuning van een selectie van instanties.

Zo zijn Introdans, Toneelgroep Oostpool en Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel (een recente fusie van Het Gelders Orkest en Orkest van het Oosten) drie grote culturele gezelschappen waarmee het kantoor al jarenlang een intensieve samenwerking heeft. Door de jaren heen besloot het kantoor de ondersteuning nóg verder toe te spitsen op het cultureel domein. De overheid draaide de subsidiekraan voor culturele instanties steeds verder dicht; de sector lag onder vuur en veel gezelschappen vreesden voor hun toekomst. Maar afbraak van het brede cultuuraanbod zou voor de regio een groot verlies betekenen.

Verankering in de samenleving

Daar lag voor Dirkzwager een extra kans om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Investeren in cultuur betekent immers investeren in de regio, omdat je daarmee indirect ook wonen, werken en studeren in deze omgeving aantrekkelijker maakt. Bovendien sluit de sector perfect aan bij Dirkzwager, dat als kantoor zijn roots heeft in Arnhem en Nijmegen.

Beide steden bieden een gevarieerde en rijke cultuur: musea, theater, muziek, dans, mode en diverse gerenommeerde kunstopleidingen. De drie grote culturele gezelschappen hebben samen met Dirkzwager hun oorsprong in dezelfde regio, maar allen hebben daarnaast ook een groot (inter)nationaal bereik. Genoeg redenen om te investeren in deze sector en de culturele rijkdom voor de samenleving te helpen behouden. Gaandeweg vestigde Dirkzwager zijn naam als cultuursponsor en toonden ook andere partijen zich geïnteresseerd in ondersteuning door het kantoor, zoals Paleis Het Loo, het Kröller-Müller Museum, Museum Het Valkhof en het Posttheater. Dirkzwager honoreerde deze verzoeken om steun, maar veelal niet met (enkel) geldelijke bijstand.

‘Intellectuele sponsoring’

Want waar draait het om, bij wat Dirkzwager ‘intellectuele sponsoring’ noemt? Zoeken naar manieren om écht waarde toe te voegen, en dat kan in veel gevallen ook naast of zelfs in plaats van een financiële bijdrage. Door een inhoudelijke samenwerking aan te gaan, ambassadeur van elkaar te worden en elkaars kansen en ambities te delen kun je samen optrekken en elkaar sterker maken. Zo zijn er de vele nevenfuncties die juristen en fiscalisten vervullen in bestuurs- en toezichtsorganen van verschillende culturele instanties, variërend van kleinkunst tot internationaal ballet. Daarnaast kan het kantoor vanzelfsprekend ondersteuning bieden met juridisch-fiscaal advies, niet zelden in natura.

Zo is de Stichting Vierdaagsefeesten Nijmegen erg gelukkig met juridische bijstand. En een klein theater zonder marketingafdeling wordt op weg geholpen door een brainstormsessie met de marketeers van Dirkzwager. Beginnende instellingen zijn vaak gebaat bij ondersteuning op het gebied van ondernemerschap of een goed gesprek met iemand van kantoor die als inspirator en motivator kan optreden. In geval van onenigheid kan een jurist optreden als mediator. Dirkzwager heeft meer vaardigheden in huis dan puur juridische en die deelt het kantoor graag met zijn culturele partners. Is er toch een andere expertise nodig, dan koppel je die partners weer aan jouw netwerk. Dat is partnership.

Wederkerigheid

In ruil voor die ondersteuning mag Dirkzwager zijn relaties uitnodigen voor prachtige voorstellingen en exposities. Jaarlijks maken ruim achthonderd mensen een keuze uit de bekende Dirkzwager cultuurbrochure met daarin het aanbod van Introdans, Phion, Toneelgroep Oostpool, het Posttheater, Paleis Het Loo en het Kröller-Müller Museum. Vaak een unieke beleving omdat de bezoekers een kijkje achter de schermen mogen nemen, buiten openingstijden een bezoek kunnen brengen of na afloop de kans krijgen kennis te maken met de performer(s). Maar er gebeurt meer. Van hun kant leveren de culturele gezelschappen een meerwaarde aan de Dirkzwagerorganisatie, waarbij alle partijen innovatief en creatief samenwerken.

Zo kon Dirkzwager bijvoorbeeld voor een relatie-ontvangst over ‘De kunst van het schenken – actualiteiten schenkingsrecht’ terecht bij het Kröller-Müller Museum. Een uitgelezen plek voor een bijeenkomst, waardoor bij de genodigden mogelijk ook liefde voor het museum zou ontluiken. Een ander voorbeeld zijn de online ‘Energizer’-sessies die Introdans in coronatijd verzorgt voor de thuiswerkers van Dirkzwager: de werkdag beginnen met dansen en bewegen. Of een coronaproof contrabas-concert door Phion, live gestreamd vanuit de hal bij Dirkzwager.

Behalve dit soort zaken met een funfactor zijn er ook meer inhoudelijke sessies. Zo volgden de juristen al eens een training ‘podium performance’ bij Toneelgroep Oostpool. Ook staat de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap bij verschillende medewerkers op het wensenlijstje. Daarvoor zijn samen met de cultuurpartners allerlei verrassende trainingen te bedenken. Misschien kan een dirigent een training verzorgen over de kunst van het dirigeren of van het luisteren? Een paar brainstormsessies met de creatieve geesten uit de culturele hoek en de ideeën rollen over tafel.

Kennis en contacten delen

Dankzij de culturele kruisbestuiving kan Dirkzwager zijn relaties én de eigen organisatie dus allerlei mooie extra’s bieden – het mes snijdt aan twee kanten. Dat geldt ook voor het ambassadeurschap: relaties en Dirkzwagercollega’s zullen na een voorstelling of een ludieke trainingssessie hun enthousiaste verhaal delen met anderen. En de culturele instellingen doen dat weer met hun ervaringen met Dirkzwager.

Daarnaast delen Dirkzwager en de cultuurpartners elkaars nieuwsberichten over en weer op social media. Zo deel je elkaars successen en bereik je elkaars netwerken. Op deze manier ingevuld krijgt culturele sponsoring een compleet nieuwe betekenis en aanpak; de mogelijkheden zijn nog lang niet opgedroogd. Zo wordt sponsoring zoveel leuker, verrassender en interessanter dan bij louter financiële ondersteuning. Voor de partners, de relaties, de regio én de samenleving.