Massaal bezwaar belastingrente vennootschapsbelasting: wat gebeurt er nu en wanneer?

27 februari 2026

In ons eerdere blog schreven wij over het arrest van de Hoge Raad waarin is geoordeeld dat het verhoogde belastingrentepercentage voor de vennootschapsbelasting[1] onverbindend is. Daarmee kwam een einde aan de inhoudelijke discussie over de rechtmatigheid van het hogere rentepercentage voor de vennootschapsbelasting.

In dit artikel

De vervolgvraag was hoe de vele bezwaren die onder de massaal bezwaarprocedure waren ingediend, worden afgewikkeld. Inmiddels zijn op 25 februari 2026 twee collectieve uitspraken op bezwaar gepubliceerd in de Staatscourant. Hierna bespreken wij wat deze uitspraken inhouden en wat dit betekent voor de praktijk.

Afwikkeling via collectieve uitspraken op bezwaar

Omdat eerder een aanwijzing massaal bezwaar was gegeven, zijn de bezwaren niet allemaal individueel behandeld. De Belastingdienst heeft in plaats daarvan nu twee collectieve uitspraken op bezwaar gedaan. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen:

  • de vennootschapsbelasting
  • de inkomstenbelasting en overige belastingmiddelen

Vennootschapsbelasting

Voor de vennootschapsbelasting is op 25 februari 2026 een collectieve uitspraak op bezwaar gepubliceerd in de Staatscourant (nr. 8286). De bezwaren tegen het hogere belastingrentepercentage zijn daarin gegrond verklaard.

De Belastingdienst zal in die gevallen overgaan tot herrekening van de belastingrente. Die herrekening vindt plaats binnen zes maanden na publicatie van de collectieve uitspraak. Dat betekent dat belastingplichtigen uiterlijk rond eind augustus 2026 een aangepaste rentebeschikking of vermindering kunnen verwachten.

Belastingplichtigen die tijdig bezwaar hebben gemaakt hoeven hiervoor geen aanvullende actie te ondernemen. De aanpassing vindt ambtshalve plaats. Tegen de collectieve uitspraak op bezwaar kan geen beroep worden ingesteld.

Inkomstenbelasting en overige belastingmiddelen

Voor de inkomstenbelasting en overige belastingmiddelen is eveneens op 25 februari 2026 een collectieve uitspraak op bezwaar gepubliceerd in de Staatscourant (nr. 8401). In die uitspraak zijn de bezwaren ongegrond verklaard.

De reden hiervoor is dat de Hoge Raad heeft geoordeeld dat artikel 1, letter a, van het Besluit belasting- en invorderingsrente (het tarief voor de overige belastingmiddelen) niet in strijd is met het evenredigheids- of gelijkheidsbeginsel en niet onverbindend is. Voor deze middelen vindt dan ook geen herrekening plaats. Tegen de collectieve uitspraak op bezwaar kan geen beroep worden ingesteld

Eventuele andere bezwaargronden

De massaal bezwaarprocedure ziet uitsluitend op de rechtsvraag over het belastingrentepercentage. Indien in een bezwaarschrift daarnaast ook andere gronden zijn aangevoerd, bijvoorbeeld tegen (onderdelen van) de aanslag zelf of tegen de berekening van de rente, vallen die niet onder de collectieve uitspraak.

In dat geval wordt het bezwaar gesplitst. Het deel dat betrekking heeft op het belastingrentepercentage wordt via de collectieve uitspraak afgedaan. Voor zover er andere geschilpunten zijn aangevoerd, worden die afzonderlijk en individueel beoordeeld door de Belastingdienst.

Dat betekent dat naast de collectieve uitspraak eventueel nog een individuele uitspraak op bezwaar kan volgen, maar alleen voor zover het bezwaar méér omvatte dan de massaal aangewezen rechtsvraag.

Wat betekent dit in de praktijk?

Het tijdpad is daarmee als volgt:

  • 25 februari 2026: publicatie collectieve uitspraak op bezwaar voor de vennootschapsbelasting en enige aanverwante middelen (Staatscourant nr. 8286) – bezwaren gegrond verklaard.
  • 25 februari 2026: publicatie collectieve uitspraak op bezwaar voor de inkomstenbelasting en overige belastingmiddelen (Staatscourant nr. 8401) – bezwaren ongegrond verklaard.
  • Binnen uiterlijk zes maanden na 25 februari 2026 (uiterlijk eind augustus 2026): herrekening van de belastingrente voor de vennootschapsbelasting.

Voor belastingplichtigen die bezwaar hebben gemaakt tegen het reguliere rentepercentage voor de inkomstenbelasting en overige middelen, waarvan het bezwaar meeloopt in de massaal bezwaarprocedure, is de procedure hiermee afgerond. Voor vennootschappen die tijdig bezwaar hebben gemaakt, betekent dit dat zij in de komende maanden een aangepaste rentebeschikking kunnen verwachten.

Contact

Graag helpen wij u bij uw vragen over uw voorlopige en definitieve aanslagen, de herberekening van de in rekening gebrachte belastingrente en/of het beantwoorden van uw vragen over deze of onze vorige blogs. Neem daarover gerust contact op met uw Dirkzwager adviseur.

 

 [1] Voor de volledigheid ziet dit ook op de belastingrente voor de bronbelasting, de minimumbelasting, de solidariteitsbijdrage en het winstaandeel. Wanneer wij hierna verwijzen naar de belastingrente voor de vennootschapsbelasting bedoelen wij, tenzij anders aangegeven, daarom ook voorgaande belastingmiddelen.

Gerelateerd

Aanvullende fiscale voorstellen na Prinsjesdag 2026

Op 29 september 2026 heeft het kabinet aanvullende fiscale voorstellen aangekondigd. De voorstellen betreffen wijzigingen in de inkomstenbelasting, waaronder...

Zzp'er in de zorg wél mogelijk, ondanks hetzelfde werk als werknemers

Sinds het handhavingsmoratorium in 2025 is opgeheven, heeft u ongetwijfeld veel berichten voorbij zien komen over de opstelling van de Belastingdienst ten...

Hoge Raad bevestigt dat latente verliezen onder artikel 20a vallen

Op 11 september 2026 heeft de Hoge Raad een belangrijke uitspraak gedaan over de toepassing van artikel 20a Wet Vpb 1969. Eerder schreven wij een kennisartikel...

Belastingplan 2027: de belangrijkste maatregelen van Prinsjesdag 2026

Op Prinsjesdag, dinsdag 15 september 2026, heeft het kabinet het Belastingplan 2027 gepresenteerd. Welke maatregelen raken uw onderneming, uw vermogen of uw...

Enkele btw-registratie onder ViDA: wat verandert er vanaf 2027?

Zoals in ons eerdere kennisartikel uitgelegd bestaat ViDA uit drie pijlers: elektronisch factureren en digitale rapportage, de digitale platformeconomie en de...

ViDA: welke btw-regels veranderen en wanneer?

Met het pakket ‘btw in het digitale tijdperk’, beter bekend als ViDA (VAT in the Digital Age), moderniseert de EU het btw-stelsel voor grensoverschrijdende...
No posts found