1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
6 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 16

Het shop-in-shop-ziekenhuis: centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vierde blog bespreken we de centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis. Een in de praktijk vaak ondergeschoven kindje, terwijl de gevolgen voor met name het ziekenhuis enorm kunnen zijn.

Het shop-in-shop-ziekenhuis: dossierplicht, beroepsgeheim en gegevensuitwisseling

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit derde blog bespreken we (de relevantie van) de dossierplicht, het beroepsgeheim en de (on)mogelijkheden van gegevensuitwisseling tussen het ziekenhuis en de shop-in-shop.

Het shop-in-shop-ziekenhuis: wat is het en waarom?

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit eerste blog bespreken we wat het shop-in-shop-ziekenhuis is en waarom het zo waardevol kan zijn.

AI, data en cyber: Europese wetten om in de gaten te houden

Begin december heeft de Europese Unie dan eindelijk een politiek akkoord bereikt over de AI Act. Deze wet zal grote veranderingen met zich brengen voor de toekomst van AI. De AI Act is echter onderdeel van een veel groter pakket aan AI-, data- en cyberwetgeving vanuit de EU. Veel van die wetten zijn minstens net zo interessant als de AI Act. Op welke moet u als bedrijf gaan letten? En op welke regels kunt u zich alvast voorbereiden?

10 verschillen tussen de AIVG 2022 en de AIVG 2017

Veel ziekenhuizen en zorginstellingen hanteren bij het sluiten van contracten met leveranciers de Algemene Inkoopvoorwaarden Gezondheidszorg (AIVG). De AIVG zijn opgesteld door diverse brancheverenigingen, waaronder de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), ActiZ, de Nederlandse Vereniging van Inkoopmanagement (NEVI) en Santeon. Op 14 november 2022 zijn de nieuwe AIVG 2022 gepresenteerd, als opvolger van de AIVG 2017. Het betreft op moment van schrijven enkel het algemene deel van de AIVG 2022. De AIVG 2022 kent net als de AIVG 2017 een modulaire opbouw. De diverse modules, zoals de Module ICT, worden in 2023 verwacht.

Huisartsen zouden patiëntendossier onvoldoende op orde hebben

Volgens een recent onderzoek van de consumentenbond zouden huisartsen het dossier van hun patiënten onvoldoende op orde hebben. Veertig patiënten hebben op verzoek van de consumentenbond hun dossier opgevraagd bij hun huisarts en dit dossier beoordeeld aan de hand van een vragenlijst. Daaruit bleek dat tweederde van de onderzochte dossiers niet volledig waren.Op 23 mei 2014 heeft de minister van VWS per brief gereageerd op dit onderzoek naar aanleiding van Kamervragen die hierover zijn gestel...

Integraal zorgaanbod in de WMO 2015 en informatie-uitwisseling

 De nieuwe WMO geeft aan gemeenten de opdracht om zoveel mogelijk integrale, samenhangende ondersteuning te bieden in samenhang met andere voorzieningen en beleidsterreinen. Zo is het bijvoorbeeld de bedoeling dat gemeenten in samenwerking met zorgverzekeraars integrale pakketten gaan aanbieden, bijvoorbeeld beschermd wonen in combinatie met behandeling of verpleging en verzorging. InformatiebehoefteOm dit te kunnen bewerkstelligen moet de gemeente beschikken over informatie over cl...

Nieuwe vertegenwoordigingsregeling per 1 januari 2014

Onlangs heeft de Eerste Kamer de Wet wijziging curatele, beschermingsbewind en mentorschap aangenomen. Deze wet zal 1 januari aanstaande grotendeels in werking treden. De wet voert een aantal belangrijke wijzigingen door. Goede vertegenwoordigerEen eerste belangrijke wijziging is dat de rechter zich in alle gevallen een oordeel moet vormen over de geschiktheid van de vertegenwoordiger. In de huidige wetgeving diende de rechter in alle gevallen de voorkeur van de betrokkene te volgen, ten...

Nieuwe Leidraad meldingen IGZ

17 oktober 2013 heeft de inspectie voor de gezondheidszorg de Leidraad meldingen IGZ herzien. De vorige versie dateerde uit 2007.  Het meest in het oog springend is dat de inspectie in de nieuwe Leidraad een onderscheid maakt tussen verplichte en onverplichte meldingen. In de oude Leidraad gebeurde dit niet.Verplichte meldingenVerplichte meldingen zijn meldingen naar aanleiding van een calamiteit of seksueel misbruik binnen de instelling. Zorginstellingen moeten calamiteiten of seksueel misbr...

Reclameuitingen in de zorg

Lisanne de Wit en Luuk ArendsOp 10 april 2012 oordeelde het Hof in ’s-Hertogenbosch dat voor de vraag of sprake is van misleidende reclame, dient te worden uitgegaan van de vermoedelijke verwachting van een gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument tot wie de reclame is gericht en dat daarbij een ‘milde toets’ moet worden toegepast als het gaat om een afweerreactie op een eerdere reclame-uiting. FeitenOp 9 september 2011 ontvingen 4000 patiënten van apotheken aangeslo...

Onderzoeksprocedure IGZ voor verbetering vatbaar

Het rapport dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft gepubliceerd naar aanleiding van het ernstige schietincident op 9 april 2011 in Alphen aan den Rijn over Tristan van der V. laat zien dat de onderzoeksprocedure die de Inspectie voor de gezondheidszorg hanteert voor verbetering vatbaar is. In dit rapport werd namelijk ten onrechte geconcludeerd dat de betrokken zorgverleners hun geheimhoudingsplicht hadden moeten doorbreken en hadden moeten melden aan de betrokken autoriteiten dat er...

1 2