1. Home
  2. Expertises & sectoren
  3. Reclamerecht

Expertise Reclamerecht

Mag u een concurrent noemen in uw reclame-uitingen? En wanneer is sprake van een onjuiste, onvolledige of misleidende reclame? De advocaten van de sectie IE van Dirkzwager zijn gespecialiseerd in het reclamerecht, geven advies over de toelaatbaarheid van reclames en procederen bij de rechter en de Reclame Code Commissie over misleidende en vergelijkende reclame en internetmarketing.

Vergelijkende reclame

Noemt uw concurrent uw naam (impliciet of expliciet) in een vergelijkende reclame? Bent u van plan een reclamecampagne te starten waarin uw producten of diensten met die van uw concurrent vergeleken worden? De jurisprudentie over vergelijkende reclame is casuïstisch. Daarom is het goed om reclame-uitingen te laten toetsen door ervaren specialisten.

Misleidende reclame

Reclames, waaronder ook begrepen verpakkingen en andere mededelingen, mogen niet misleidend zijn. Misleiding kan het gevolg zijn van een onjuiste of onvolledige reclame-uiting, bijvoorbeeld over de aard of eigenschappen van een product of dienst, of de prijs. Omdat het voeren van misleidende reclame wettelijk verboden is, kan de rechter in kort geding de staking ervan bevelen (net als bij ongeoorloofde vergelijkende reclame).

Gespecialiseerde advocaat reclamerecht

Wilt u meer weten over het reclamerecht? Wij werken voor gevarieerde opdrachtgevers uit het MKB en grote ondernemingen in verschillende branches, zoals de maakindustrie, food en non-food en reclamebureau’s. Wij publiceren veel over juridische onderwerpen die voor de praktijk relevant zijn. Wij delen onze specialistische kennis graag met u, zodat u op de hoogte bent van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van het Reclamerecht, waaronder misleidende en vergelijkende reclame.

Gerelateerde artikelen

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 1188

Intellectuele eigendom op games?

Games kunnen zijn beschermd door auteurs- en merkrechten. Het gaat dan om de onderliggende software en de naamgeving, waarop intellectueel eigendom rust.

BREAKING: KLM veroordeeld voor greenwashing

KLM is veroordeeld voor greenwashing. Over een reeks van 15 reclame uitingen wordt geoordeeld dat dit een oneerlijke handelspraktijk oplevert!

Verbod op doen van uitingen over aanbestedingsprocedure?

Een deelnemer aan een aanbestedingsprocedure klaagt online, via LinkedIn, dat er niet zou zijn gekeken naar Europese regelgeving. Kan de partij die de aanbesteding wint, met succes een verbod op het doen van deze uitingen vorderen?

Het digitale product paspoort en de gevolgen voor modebedrijven

De Europese Unie heeft met de Green Deal ambitieuze plannen aangekondigd om de EU in 2050 klimaatneutraal te maken. De Green Deal bestaat uit een reeks voorstellen om de klimaat-, energie- en vervoerwetgeving van de EU te herzien en af te stemmen op de klimaatdoelstellingen. Er wordt onder andere een strategie bedacht voor de transitie naar de circulaire mode-industrie.

Doorverkopen van merkartikelen op internet

Onder welke omstandigheden kan de merkhouder doorverkoop van zijn merkartikelen op internet verbieden? En wanneer staat het vrij deze aan te bieden?

Best practices in IP contracting

Intellectual property rights (IP) play an important and pivotal role in fostering collaborations between parties engaged in research, development and exploitation of products/services. However, drafting effective IP agreements that comprehensively cover the IP involved comes with its challenges. In this article we will provide some valuable insights that can elevate IP contracts, providing a robust foundation for seamless business collaborations.

Patroon van Prada niet te patenteren

Prada probeert een patroon voor onder meer kleding en textiel te beschermen als merk. In dit geval lukt dat niet. Fashion beschermen...?

1 2 3 4 5 6
...
99
Terug naar alle expertises en sectoren