1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 98

Studeren en stage lopen in coronatijd

Hoe gaat dat, stage op afstand en loopt je studie geen vertraging op? Drie studentstagiaires delen hun ervaringen. Maaike Valé trapt af en vertelt over haar stage bij Dirkzwager .

Afbreken overleg en negatieve uitlatingen voldoende voor toelatingsontzegging ziekenhuis?

We hebben op deze kennispagina’s al eerder geschreven over het ziekenhuizen ten dienste staande middel van de onmiddellijke toegangsontzegging aan een medisch specialist. Is het afbreken van een (belangrijk) overleg met en het doen van negatieve uitlatingen over de raad van bestuur hiervoor voldoende? De voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vindt van niet.Het ging om een groep kaakchirurgen die een conflict hadden over (onder andere) de wijze waarop een van hen behandelingen regist...

Onterechte ophef over uitspraken die de macht van zorgverzekeraars beperken

De Volkskrant besteedde in een artikel met de titel 'Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt' over een tweetal uitspraken die recent zijn gedaan door rechters. In het artikel wordt de suggestie gewekt dat de uitspraken dramatische gevolgen hebben voor de kosten vand e zorg. Niets is minder waar.Uitspraak rechtbank Noord-NederlandDe eerste uitspraak betreft een uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland d.d. 30 januari 2018. Deze uitspraak laat zien dat een generie...

IGJ treedt handhavend op na onderzoek Transparantieregister Zorg

Eerder schreef ik dat juist medische hulpmiddelenbedrijven, farmaceutische ondernemingen en zorgverleners die vrijwillig melding doen aan het Transparantieregister Zorg van onderlinge financiële relaties, juist het risico lopen om onderworpen te worden aan handhavingsbevoegdheden van de IGJ. Dat deze angst niet onterecht is blijkt uit een onlangs gepubliceerde steekproef uit het Transparantieregister Zorg van de IGJ. In de toekomst gaat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) meer én uitg...

Wetsvoorstel verruiming inzagerecht Inspectie in medische dossiers ingediend

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft op 31 januari 2018 een wetsvoorstel ingediend waardoor de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna: IGJ) vanuit haar toezichthoudende taak vaker inzage krijgt in medische dossiers en recepten zonder toestemming van de patiënt. (hierna: het Wetsvoorstel). Wanneer inzage wordt geweigerd kan de IGJ bovendien een last onder dwangsom opleggen.Inzagerecht Geneesmiddelenwet en Wet donorgegevens kunstmatige bevruchtingDe IGJ heeft momenteel vo...

Verzet tegen materiële controle keert zich tegen de zorgaanbieder

De wet biedt zorgverzekeraars de mogelijkheid tot het verrichten van materiële controles (waaronder detailcontroles) en fraudeonderzoeken. Deze controles en onderzoeken zijn specifiek bedoeld om de (on)rechtmatigheid van de besteding van zorggelden te onderzoeken. Zorgaanbieders zijn wettelijk verplicht hieraan mee te werken. De controles zijn in de praktijk soms vergaand en de privacy van verzekerden is dan veelal in het geding. Zorgverzekeraars kunnen deze instrumenten daarom alleen onder s...

Stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze start procedure tegen VGZ en Menzis

Medio december is de Stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze (hierna: Stichting VA), met steun van ongeveer 25 klinieken, een procedure gestart tegen VGZ en Menzis met als inzet het behoud van de vrije artsenkeuze van patiënten als bedoeld in artikel 13 Zorgverzekeringswet.Kern van de zaakDe Stichting VA heeft vastgesteld dat zorgverzekeraars nog altijd een beleid hanteren dat de toegang tot niet-gecontracteerde zorgaanbieders op ontoelaatbare wijze belemmert. Zo hebben zorgverzekeraars de ver...

Wetsvoorstel Wmcz (6, slot): ontbinding cliëntenraden

In uitzonderlijke gevallen heeft de zorgaanbieder de mogelijkheid om een cliëntenraad te ontbinden als die cliëntenraad disfunctioneert (vgl. HR 6 april 2001, NJ 2001 / 325; Rb. Overijssel 14 juni 2013, ECLI:NL:RBOVE:2013:1176). Het wetsvoorstel codificeert deze tot op heden slechts jurisprudentieel verankerde mogelijkheid, die ook nagenoeg nooit in samenwerkingsovereenkomsten wordt opgenomen. Een ‘sensitieve kwestie’, aldus te wetgever, wat duidelijk te merken is aan de wijze waarop een en a...

Nieuwe handhavingsmogelijkheden voor de IGJ bij toezicht op gunstbetoon bij medische hulpmiddelensector

Om te voorkomen dat zorgverleners oneigenlijk beïnvloed worden door de medische hulpmiddelensector is vanaf 1 januari 2018 de Wet op de medische hulpmiddelen gewijzigd. De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) wil bij (vermeende) oneigenlijke beïnvloeding kunnen handhaven en had daarvoor geen mogelijkheden. De regelgeving voor de medische hulpmiddelensector gaat daarmee de regelgeving voor de farmaceutische bedrijven achterna, waar al langere tijd soortgelijke regelgeving geldt. He...

Wetsvoorstel Wmcz (5): conflictregeling en enquêterecht

In de vorige bijdrage heb ik onder andere de instemmingsrechten besproken die het wetsvoorstel tot wijziging van de Wmcz introduceert.In dat kader kwam de taak van de LCvV al even aan de orde om vervangende toestemming te geven aan de instelling als de weigering van de cliëntenraad om in te stemmen met een instemmingsplichtig besluit onredelijk is of als het besluit van de instelling wordt gevergd om redenen van bedrijfsorganisatorische, -economische of -sociale aard.ConflictregelingHet taken...

Wetsvoorstel Wmcz (4): medezeggenschapsregeling en advies- en instemmingsrechten

In de vorige bijdrage heb ik stilgestaan bij de vraag wie in de nieuwe wet wanneer een formele cliëntenraad in moet richten.MedezeggenschapsregelingAls deze vraag is beantwoord, dient de instelling in kwestie in overleg met de betreffende cliëntenra(a)d(en) een zogenaamde ‘medezeggenschapsregeling’ op te stellen. Als er (nog) geen cliëntenraad is of als de zittende cliëntenraad ‘niet functioneert’, wordt de rol van de cliëntenraad waargenomen door een ‘representatief te achten delegatie van c...

Wetsvoorstel Wmcz (3): reikwijdte verplichtingen zorgaanbieders

In de vorige bijdragen aan deze serie korte artikelen heb ik het Advies van de Raad van State en het Nader Rapport in reactie op dat Advies besproken. Hoogste tijd om in te zoomen op het wetsvoorstel zelf.Op wie van toepassing? De reikwijdte van het wetsvoorstel is breed; breder dan die van de huidige Wmcz, maar ook dan die van de eerdere consultatieversie. De huidige koppeling met de WTZi-toelating wordt, zoals verwacht, geheel losgelaten. De nieuwe Wmcz wordt van toepassing op alle rechtspe...

1 2 3 4 5 6
...
9