Gevolgen van de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg | Introductie blogreeks

8 oktober 2025

Naar aanleiding van geconstateerde structurele knelpunten in de jeugdzorg - waaronder jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering vallen - is de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg ingediend en op 7 oktober 2025 door de Eerste Kamer aangenomen. De Wvbj beoogt de beschikbaarheid, continuïteit en kwaliteit van (specialistische) jeugdzorg duurzaam te verbeteren. In deze blogreeks gaan wij in op de gevolgen hiervan voor jeugdhulpaanbieders en gemeenten.  

In dit artikel

Waarom is de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg (Wvbj) nodig?

De Wbjv geeft invulling aan afspraken die in juni 2023 in de Hervormingsagenda Jeugd[1] zijn gemaakt en die zijn gericht op het bevorderen van de beschikbaarheid van specialistische jeugdzorg. Doel van deze afspraken is om de meest kwetsbare jeugdigen en gezinnen te kunnen voorzien van passende hulp, met de juiste deskundigheid, op de juiste tijd en juiste plek.[2]

Met de introductie van de Jeugdwet in 2015 is de bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheid voor organisatie van de jeugdzorg gedecentraliseerd en overgegaan naar gemeenten. In veel gevallen zijn individuele gemeenten te klein om jeugdzorg goed te kunnen organiseren en is samenwerking op regionaal niveau noodzakelijk om toereikend aanbod te bevorderen, maar ook om uitvoeringslasten te reduceren. In de praktijk heeft deze regionale samenwerking nog onvoldoende vorm gekregen, als gevolg waarvan de beschikbaarheid van, met name, specialistische jeugdzorg onder druk staat en er sprake is van lange wachtlijsten.[3] Ook blijkt uit diverse onderzoeken van bijvoorbeeld de Jeugdautoriteit dat er zorgen zijn over de financiële positie van specialistische jeugdhulpaanbieders.[4] 

De Wbvj bevat afspraken die tot doel hebben om de regionale samenwerking tussen gemeenten te bevorderen en de beschikbaarheid van specialistische jeugdzorg te bevorderen.

Verplichte regionale samenwerking, een interne toezichthouder en centrale rol voor de NZa

De Wbvj brengt géén wijzigingen mee in de bestaande verantwoordelijkheid van gemeenten voor het treffen van voorzieningen op het gebied van jeugdhulp en het uitvoeren van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering. Wel introduceert de Wbvj meer dwingende verplichtingen op het gebied van regionale samenwerking om gemeenten in staat te stellen hun verantwoordelijkheden ook daadwerkelijk te realiseren. De Wbvj wet markeert daarmee een verschuiving van lokaal naar regionaal bestuur, en van zelfregulering naar systeemtoezicht. Daarmee krijgt de jeugdzorg een meer hybride structuur: decentraal in uitvoering, maar centraal in toezicht en verantwoording. 

Wat zijn de belangrijkste pijlers van de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg?

  • Verplichte regionale samenwerking en inkoop van (hoog)specialistische jeugdhulp
    Gemeenten worden verplicht ingedeeld in Jeugdregio’s en moeten regionaal inkopen om te zorgen voor betere spreiding en beschikbaarheid van specialistische jeugdzorg. 
  • Verplichte regiovisie
    Iedere gemeente moet een regiovisie vatstellen en inspraak van jeugdigen borgen.  
  • Verplichte bestuursstructuur voor bepaalde jeugdhulpaanbieders
    Jeugdzorgaanbieders moeten voldoen aan bepaalde eisen op het gebied van de bestuursstructuur, waaronder het instellen van een verplichte raad van toezicht  
  • Transparante financiële bedrijfsvoering en openbare jaarverantwoording
    De Wbvj introduceert diverse eisen op het gebied van een transparante financiële bedrijfsvoering en een openbare jaarverantwoording
  • Centrale toezichthoudende rol voor de Nederlandse Zorgautoriteit 
    De NZa wordt verantwoordelijk voor stelselonderzoek naar de beschikbaarheid van jeugdhulp en vroegsignalering van beschikbaarheidsrisico’s en zal daarnaast toezicht houden op de eisen die worden gesteld aan een transparante financiële bedrijfsvoering 

Welke wetten worden gewijzigd door de Wvbj?

De Wbvj leidt tot wijziging van de Jeugdwet, de Wet marktordening gezondheidszorg, de Gemeentewet, de Verzamelwet VWS 2020, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Wet op de Economische Delicten.  

Wanneer treedt de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg in werking?

De beoogde inwerkingtreding van de Wbvj is 1 januari 2026, maar de finale datum wordt nog bij Koninklijk Besluit bekendgemaakt. Het overgangsrecht is beperkt. Reeds bestaande contracten of subsidies die voor inwerkingtreding van artikel 2.19 Jeugdwet (nieuw) zijn gesloten, blijven geldig tot einde van hun looptijd. Verlengingen van contracten vallen wel onder de nieuwe regels, waardoor gemeenten de contractering dus wel moeten gaan afstemmen op de te implementeren regionale structuur.  

Hoe wordt de Wvbj geëvalueerd en wat wordt onderzocht?

Binnen vijf jaar na inwerkingtreding moet een onafhankelijke commissie de Wvbj evalueren (artikel VII). Hierbij wordt gekeken naar: 

  • effect op beschikbaarheid en wachttijden
  • administratieve lasten
  • financiële effecten voor gemeenten en aanbieders
  • ervaringen van jeugdigen en gezinnen

Dit artikel is onderdeel van een reeks

[1] Ondertekend door het Rijk, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), jeugdhulpaanbieders, professionals en cliëntenorganisaties.
[2] Kamerstukken II 2023/24, 36 546, nr. 3 (MvT).
[3] Kamerstukken II 2023/24, 36 546, nr. 3, p. 9 (MvT).
[4] Onderzoeksrapport financiële positie jeugdhulpaanbieders, Jeugdautoriteit 19 februari 2021, Trendanalyse: financiële ontwikkelingen in de jeugdhulpsector, Jeugdautoriteit, februari 2024. 

Gerelateerd

Verhuurders verplicht tot publicatie van een transparante en objectieve selectieprocedure van huurders

Verhuurders verplicht tot publicatie van een transparante en objectieve selectieprocedure van huurders

Met de inwerkingtreding van de Wet goed verhuurderschap per 1 juli 2023 zijn er voor verhuurders van woonruimte en verhuurders van verblijfsruimte aan...
Graafmachine

Circulaire bouwstoffen en milieu: risico’s en aansprakelijkheid bij gebruik staalslakken

Staalslakken zijn een reststof van de staalindustrie en worden in Nederland gebruikt als circulaire bouwstof, met name in infrastructurele werken. De...
Wet versterking regie volkshuisvesting (WVRV): derde nota van wijziging toegelicht

Wet versterking regie volkshuisvesting (WVRV): derde nota van wijziging toegelicht

Op 22 april 2025 vond de procedurevergadering van de commissie Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening plaats. Tijdens deze vergadering heeft minister Mona...
Wat is de definitie van een bouwwerk volgens de Wkb?

Wat is de definitie van een bouwwerk volgens de Wkb?

Met de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is het begrip ‘bouwwerk’ ineens nog belangrijker geworden. Maar wat valt er nu...
Beëindigingsovereenkomst bij huurwoning zonder huurbescherming

Beëindigingsovereenkomst zonder huurbescherming

In een recent arrest heeft de Hoge Raad geoordeeld over een beëindigingsovereenkomst tussen een woningcorporatie en in de woning achtergebleven kinderen. Het...

UAV 2012 (versie 2025): wat betekent dit voor de praktijk?

Op 26 februari 2025 is de nieuwste versie van de Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) 2012 gepubliceerd. Deze update brengt belangrijke wijzigingen met...
No posts found