1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 27

Het exploitatieplan Harselaar-Driehoek: de Afdeling hakt de (verkeers)knoop door

 Moet bij de te verhalen exploitatiekosten worden uitgegaan van de werkelijk gemaakte verwervingskosten of van de per peildatum getaxeerde inbrengwaarde? Deze vraag heeft de Afdeling onlangs beantwoord. InleidingOp 16 maart 2018 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak een belangwekkende uitspraak gedaan in een al lang slepende zaak over het exploitatieplan voor het gebied “Harselaar-Driehoek”. Dit exploitatieplan, concreet de eerste herziening van een eerder vastgesteld en onherroepelijk exploi...

Onteigening Neerijnen – Herinrichting Heesseltsche Uiterwaarden: een standaardKB …

In het KB Neerijnen geen verrassingen, toch een korte signalering.Onteigeningsplan Herinrichting Heesseltsche UiterwaardenDe Minster verzoekt om ten name van de Staat gronden in de uiterwaard aan te wijzen, voor de uitvoering van het bestemmingsplan Heesseltsche Uiterwaarden. Het project tot herinrichting van de Heesseltsche Uiterwaarden dient een drieledig doel: het verhogen van de waterveiligheid, het verbeteren van de waterkwaliteit en het leveren van een bijdrage aan de natuur. Concreet z...

Onteigening Pijnacker-Nootdorp: meerdere onteigeningslijsten, ontbrekende functieaanduiding

In het KB Pijnacker-Nootdorp legt de Kroon uit dat soms met meerdere lijsten te onteigenen onroerende zaken wordt gewerkt.Onteigeningsplan Fes-OostlandDe beoogde onteigening heeft betrekking op de aanleg van de Oostelijke Randweg te Pijnacker met bijkomende werken, en de aanleg van een groenzone/recreatiegebied. realisering van een gedeelte van de provinciale weg N316. Een aantal grondeigenaren verzet zich tegen de onteigening en dient een zienswijze in. De Kroon reageert uitgebreid op de ing...

Onteigening Ontbrekende Schakel: logboeken mogen ontbreken!

 In het KB Montferland van 23 maart 2017 maakt de Kroon duidelijk dat het verwervingslogboek niet ter inzage hoeft te worden gelegd.Onteigening Ontbrekende Schakel N316De beoogde onteigening heeft betrekking op de realisering van een gedeelte van de provinciale weg N316. De eigenaren van de benodigde gronden hebben een biologische melkveehouderij en wijzen op de aanmerkelijke gevolgen voor hun bedrijfsvoering. Zij geven de voorkeur aan compensatiegrond en dringen aan op een kavelruil. De Kroo...

Onteigening Amstelveenlijn: digitaal of delegatie?

In het KB Amstelveen passeren de meeste toetsingscriteria die de Kroon hanteert bij de beoordeling van onteigeningsverzoeken de revue.Onteigening Amtelveenlijn Opstelterrein.De beoogde onteigening heeft betrekking op de realisering van het opstelterrein voor een nieuwe tramlijn, met bijkomende voorzieningen. De eigenares van de te onteigenen gronden, Ammink Agro, dient een uitgebreide zienswijze in. Deze zienswijze leidt tot de volgende, niet verrassende, beoordeling van de Kroon.Formeel/proc...

Aanvullingswet Grondeigendom Omgevingswet online!

Op 1 juli 2016 is de consultatieversie van de Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet online gegaan. In dit artikel vatten wij het concept voor de Aanvullingswet voor u samen.Wat regelt de Aanvullingswet grondeigendomDe Aanvullingswet grondeigendom voegt de instrumenten voor grondeigendom samen in de Omgevingswet. Het gaat om onteigening, voorkeursrechten, (stedelijke) herverkaveling en gedoogplichten. Ook wordt de paragraaf grondexploitatie uit de Wro vereenvoudigd tot een hoofdstuk over k...

Overheidsaansprakelijkheid: de vernietigde vergunning en causaliteit

Op 3 juni 2016 heeft de Hoge Raad een interessant arrest gewezen over de aansprakelijkheid van de overheid voor schade als gevolg van een vernietigde vergunning. Voor het aannemen van causaal verband is niet beslissend of het bestuursorgaan de vergunning rechtmatig had kunnen weigeren, maar welk besluit het zou hebben genomen indien het wel overeenkomstig de wet zou hebben beslist.  Feiten De gemeente Hengelo had gronden en opstallen aangekocht waarop verkoper een stoeterij exploiteerde, om t...

Gedoogplichten op grond van de Belemmeringenwet Privaatrecht: beperkte toetsing van het minnelijk overleg

In ons overzichtsartikel over gedoogplichten op grond van de Belemmeringenwet Privaatrecht (BP) noemden wij de verplichting tot minnelijk overleg met de eigenaar als een van de voorwaarden voor het opleggen van een gedoogplicht. In dit artikel gaan wij nader op deze verplichting in. Voordat een gedoogplicht kan worden opgelegd aan een eigenaar dient de minister van Infrastructuur en Milieu te hebben vastgesteld dat de verzoeker om een gedoogplicht een voldoende serieuze en redelijke poging he...

Gedoogplichten op grond van de Belemmeringenwet Privaatrecht: een overzicht

Op grond van de Belemmeringenwet Privaatrecht (BP) kunnen gerechtigden tot onroerende zaken, zoals bijvoorbeeld eigenaren, verplicht worden om te gedogen dat op of in hun grond bepaalde ‘werken’ worden aangelegd. In de praktijk gaat het vrijwel altijd om kabels en leidingen die worden aangelegd door bijvoorbeeld een beheerder van een elektriciteits- of gasnetwerk.Deze verplichting noemt men een gedoogplicht. In dit overzichtsartikel lichten wij toe wanneer een gedoogplicht kan worden opgelegd...

Onteigening: nieuwe Notitie aandachtspunten van Corporate Dienst!

De Corporate Dienst van Rijkswaterstaat heeft een nieuwe notitie met aandachtspunten en aanbevelingen voor administratieve onteigeningsprocedures uitgebracht. De notitie van 14 januari 2014 is een herziene versie van de notitie van 12 december 2012 en bevat enkele belangrijke nieuwe aandachtspunten.Bij brief van 12 december 2012 heeft de Corporate Dienst van Rijkswaterstaat voor het eerst een notitie verspreid met aandachtspunten en aanbevelingen voor het kunnen starten van de administratieve...

Wet voorkeursrecht gemeenten

In een uitspraak van 18 december 2013 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een interessante uitspraak gedaan over de interpretatie van art. 5 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg).InleidingDe Wvg maakt het mogelijk dat gemeenten een voorkeursrecht vestigen op gronden om voorrang aan die gemeenten te verschaffen bij aankoop van gronden benodigd voor het realiseren van toekomstige planologische ontwikkelingen. De Wvg kent daarbij een getrapte opbouw. Op grond van art....

Onteigening: toezegging in bestemmingsplanprocedure tot aankoop geheel in onteigeningsprocedure niets waard

In het Koninklijk Besluit van 30 september 2013, nr. 13.002038, legt de Kroon de vrijheid om te bepalen of onroerende zaken worden onteigend bij de verzoekende partij. De Kroon houdt verder vast aan de strakke lijn dat artikel 38 Ow niet van toepassing is in de administratieve onteigeningsprocedure.Overheid bepaalt wanneer en voor welke gronden onteigening wordt ingezetDe onteigening heeft, net als het KB van dezelfde datum met nummer 13.002035, eveneens betrekking op de onteigening ten behoe...

1 2 3